افتتاح دفاتر شوراهای ولایتی بلخ و بغلان نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان
مشعل مشعل

آنچناني که در هفته پيش گزارش داده شد از تاریخ 5 ثور الی 14 ثور 1386 ريیس مجلس موسسان نهضت فراگیر سفری به ولایات بغلان ، بلخ و شبرغان انجام داد.

گفتني است که مجالس افتتاحیه دفاتر نهضت فراگیر در ولایات بلخ و بغلان با تلاوت چند از آیات قرآن عظیم الشان آغاز شد. متن جواز فعالیت نهضت فراگیر که از طریق وزارت عدلیه جمهوری اسلامی افغاستان صادرشده است توسط الحاج خلیل الله مسؤل تشکیلات شورای ولایتی بلخ و محمدصدیق کارگررئیس شورای ولایتی بغلان به حاضرین قرائت گردیده سپس شیرمحمدبزرگر رئیس مجلس موسسان در مراسم جداگانه سخنراني نمود که فشرده سخنانش را مي توان چنين جمع بندی کرد :

افتتاح دفترنهضت فراگیردرظاهرحادثه ورویداد ساده است ولی ما هیتاً نقش بزرگ درتاریخ امروز و فردای کشور،خاصتاً ولایت شما به خاطر ترقی ، عدالت ، تجدد ، صلح ،  دموکراسی و سعادت انسان ایفا خواهد کرد . آنچناني که همه دوستان با اهداف و برنامه نهضت فراگير آشنايي دارند،باآنهم خوب است تا يکبار ديگر نهضت به تعریف گرفته شود.

" نهضت کانون همبستگی فعالان و آگاهان سیاسی کشوراست که به خاطرحفظ و حراست منافع ملی و ایجاد جامعه متجدد ، دموکراتیک، مرفه و عادلانه مبارزه می کند"

دیدگاه ها و مبانی نهضت فراگیر عبارتند از :

1-   دفاع از استقلال  ، حاکمیت ملی ، تمامیت ارضی ، افغانستان واحد ، یکپارچه و غیر قابل تجزیه

2-   احترام و رعایت دین مبین اسلام و سوء استفاده نکردن از دین به مقاصد شخصی و سیاسی .

3-   متعلق بودن افتخارات این سرزمین به اقوام با هم برادر و برابر به عنوان شهروند افغانی

4-   حل مساله ملی از طریق رشد خدمات متوازن اقتصادی ، اجتماعی در سطح کشور

5-   حفظ وحدت ملی

6-   زدودن جهل دیر پا که عامل اساسی عقب مانده گی بیکاری و فقر گردیده است

7-   مبارزه علیه اشکال ستم چه سمتی ، مذهبی ، قومی ، لسانی و بالاخره ستم ثروت

8-   هدف عمومی ما ایجاد جامعه رفاه همگانی ، تامین عدالت ، دفاع از دموکراسی ، قانون و آزادی های مشروع و مبارزه در برابر تمام آنانی که در امور کشور ما مداخله و منافع خود را جستجو می کند.

9-   اقتصاد بازار راه طبیعی رشد و انکشاف است ولی اقتصاد لجام گسیخته بازار را که سبب تمرکز سرمایه و قدرت در دستان عده ای محدود می شود و فاصله بین فقر و ثروت را دست میدهد مردود میدانیم.

ما در ملاقات ها و جلسات در بغلان و در شهر مزار دریافتیم که کارگران و کارمندان از خصوصی سازی تصدی ها و اجاره کاری آن تشویش دارند ،سرنوشت حال و آینده شان را با این مساله گره خورده می دانند، ما طرفدار دخالت دولت در اقتصاد با رعایت عنعنه ملکیت در کشور بخاطر رشد متوازن هستیم و از آن پشتیبانی می کنیم.

روی اصول یاد شده با هیچ کسی وارد معامله نمی شویم . خط ما روشن است ، خطی که اکثریت جامعه ما را که در محور آن زحمتکشان و انسان های ستمدیده قرار دارد ، به سوی سعادت و خوشبختی سوق می دهد و وطن را به سوی ترقی ، عدالت ، صلح و دموکراسی رهنمون می شود.

ایجاد جبهه حق قانونی مردم ، سازمان ها و احزاب است که ما از آن استقبال می نمائیم ولی طرفدار جهبه ملی ، دموکراتیک متشکل از عناصر متعهد ، رسالتمند، عدالت پسند وترقی خواه میباشیم نه جهبه ایکه بخاطر کسب امتیاز و قدرت بوجود آمده باشد تجربه نشان داده و تاریخ گواه است که سیستم ریاستی ، پارلمانی یا دوالیتی ، خلص هر طوری که باشد به خودی خود کاری را از پیش نمی برد، بلکه انسان های تطبیق کننده سیستم ها اعتقاد و باور آن ها مهم است. هند و پاکستان را در نظر بگیرید  ، هردو دارای سیستم پارلمانی است ولی تفاوت های اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی از کجا تا کجا ست در یکجا این سیستم صلح ، ثبات و توسعه بار آورده و در جایی دیگر منبع تشنج ، تحریک ، سرکوب دموکراسی ، خشونت و نظام های نظامی گر شده است.

افراد و سازمان های شامل جبهه باید روی تعریف واحد مفاهیمي چون احیای زیر بنای اقتصادی و شایسته سالاری و .... به توافق برسند. اختلاف در تعریف، اختلاف در موضعگیری است. توافق در تعریف وحدت برخورد را حاصل می دهد. در غیر آن پارچه شدن و برهم خوردن قبل از پخته شدن را می رساند و هر کدام به خاطر دسترسی به امتیاز خودش را شایسته می داند.

ببینید دلچسپی درین است که حاکمیت طالبان در سراسر جهان صرف از طریق دو سه کشور به رسمیت شناخته شده بود و بس و مبادله سفرا بین شان صورت گرفته بود. باقی کشور ها همه باحکومت طالبان مقاطعه کرده و همه خواهان تغیير بودند. در چنین حالت به خاطر جلوگیری از خلای قدرت کنفرانس بن تشکیل شد و بیشتر افراد ائتلاف شمال در قدرت فعلی عضو این کنفرانس بودند.قانون اساسی و قانون احزاب تصویب شد. انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری با وجودیکه شرایط مساعد برای اراده آزاد رای دهندگان وجود نداشت ، صورت گرفت و فعلاً با هم کشور های جهان روابط سیاسی – اقتصادی وجود دارد. طرح کنفرانس بین المللی دیگر مشابه به کنفرانس بن در شرایط موجود برگشت به نقطه آغازین است. فکر نمی کنید در عوض بهتر است تا برای تامین شرایط مساعد برای اراده آزاد رای دهنده گان کار صورت گیرد. جبهه ملی – دموکراتیک متشکل از نیرو ها  ، سازمان ها و عناصر تحول طلب ، ترقی خواه ، متجدد و عدالت پسند که تعداد شان در داخل دولت ، پارلمان و در جامعه فراوان است بوجود بیاید و انتخابات صورت گیرد.

عدم رعایت خصوصیات و عنعنات پسندیده جامعه و تقلید کور کورانه آن هم به مشوره موسسات که در ظاهر برای دموکراسی ولی در حقیقت برای خود کار می کند زیانبار است.

در مراسم افتتاح دفتر نهضت فراگير در ولايت بلخ حکیم الله قربانی رئیس اتحادیه ملی کارکنان ولایت و عضو هیت اجرائیه شورای ولایتی بلخ صحبت نموده گفت:

نن دغه دفتر مو پرانستله . دغه دفتر د زیار ایستونکو خلکو د خدمتگذاری په لاره او د هغه ارگانونو او سازمانونو کمک  رسوونکی په حیث چه د پرمختیا ، پرمختگ او تجدد په لاره کی کارکوی خپل نقش په شایسته توگه سر ته رسوی.

زه په خپل وار دغه تعهد ورکوم چی ما صادقانه ، شایسته او انسانی عمل سره د وطن د پرمختگ لپاره او د وطن د انسان د سعادت لپاره چه په محور کی یی زیار ایستونکي قرار لری د دغه دفتر اعتبار ساتم او کوشش کوم چه د هر ورح په تیریدو سره اعتبار یی لا او چت وشی .

سپس محترم شاه ولی پارچه شعری دکلمه نمود که باکف زدن های ممتمد حاضرین همراهی می شد زهرا همنبرد پیشتاز جنبش زن و کاندید قبلی ولسی جرگه سومین سخنران مجلس را تشکیل داد. خانم همنبرد اظهار داشت که خوشحال هستم امروز دفتر نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان در ولایت باستانی بلخ افتتاح می شود. زنان نیم نفوس کشور را تشکیل می دهد . بدون شرکت زنان هیچ حرکتی به هدف نمی رسد. نهضت فراگیر باید کار ما زنان را از نظر دور نداشته باشد .

گفتني است که دفتر ولایتی بلخ نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان در سلطان مارکیت شهر مزار شریف با قطع نوار توسط شیر محمد بزرگر به همرایی اوراق دهقان ، زهرا همنبرد ، شیر علم خالقی و دفتر ولایتی بغلان توسط ريیس مجلس موسسان به همرای محترمه نفس جهد ، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت بغلان ، محترم کوکب و صدیق کارگر رئیس شورای ولایتی بغلان با قطع نوار در جمع حاضرین افتتاح گردید.

درفش نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان توسط شیر محمد بزرگر ريیس مجلس موسسان به روسای شورای ولایتی بلخ و بغلان محترم شیر علم خالقی و محترم صدیق کارگر سپرده شد و با سپردن تعهدات در بر افراشته نگه داشتن بیرق عزت – شرافت و ناموس نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان از طریق مبارزه صادقانه پایان یافت.

قابل یاد آوری اینکه محترمه نفس جهد در مراسم افتتاحیه دفتر بغلان منجمله چنین گفت:

امروزکار مهمی انجام شد . دولت باید خوشحال باشد که جمعی از عناصر شریف ، وطنپرست – همدل و همسنگر به خاطر عدالت ترقی – تجدد و سعادت انسان جمع شدند و دفتر نهضت فراگیر را افتتاح کردند. این دفتر به مثابه مرکز پخش انوار وطنپرستی و انساندوستی سهم شایسته را در رهبری امور به صراط المستقیم ایفا خواهد کرد. نهضت فراگیر بمثابه یاری دهنده مطمئن برای تحقق کلیه تدابیری که نیک است و به ترقی ، عدالت ، صلح ، ثبات ، دموکراسی و انسان و انسانیت خدمت می کند عمل می کند ولی برای یک لحظه هم با فساد ، ظلم ، خشونت سیاسی و برتری جویی قومی ، قبیله یی ، نژادی و هر نوع دیگر آن توافق نمی تواند و در صف اول مخالفت با آن قرار خواهد داشت .

 جریان کارجلسات نهضت فراگير در حیرتان – کود و برق و شبرغان متعاقباً بدست نشر سپرده خواهد شد.

 

 


May 20th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها